måndag 17 februari 2014

Återvinn purjosar och salladslök

Ett snapsglas passar bra till purjosen
När Tara, utbytesstudent från Nya Zeeland, bodde hos oss fick jag lära mig att spara rötterna till salladslök för att plantera och på så sätt få ny lök. Jag har provat att göra samma sak med purjolök och det fungerar bra!

Skär av rötterna när du ska tillaga/använda salladslöken eller purjolöken. Spara gärna 2 cm av purjon/salladslöken. Sätt rotbiten i vatten så att rötterna kan utvecklas och växa. För det mesta köper man kanske purjolök i affären där rötterna i stort sett är borta, men misströsta inte. De kommer ut igen :)

Bäst är förstås att köpa sina grönsaker på torget - då brukar rötterna vara kvar på lökarna och de tar sig allra lättast. Efter några dagar i vatten brukar purjon börja "växa" - de inre ringarna på löken kommer upp.

Låt rotbiten stå i vatten några dagar till ett par veckor. Byt vattnet om det blir sunkigt. Se till att rotbiten har vatten att dricka, åtminstone inte blir torr mer än en dag. Plantera roten på friland om det är frostfritt annars går det bra i kruka med. Jag ska plantera alla mina rötter i mjölkkartonger nu under februari/mars/april - i maj ska de sättas ut i en lång rad i mitt land. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar